Rosnący ruch pasażerski, debiut hitowego kierunku czarterowego, dynamiczny rozwój sektora cargo we współpracy z globalnym potentatem oraz szereg nowych inwestycji – tak w skrócie można podsumować rok 2023 na warmińsko-mazurskim lotnisku.
Siatka połączeń i statystyki
Zniesienie obostrzeń związanych z Covid-19 wiosną ubiegłego roku pozwoliło na stopniową odbudowę ruchu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury. Z każdym mijającym miesiącem 2023 roku statystyki potwierdzały wzrost popytu na podróże oraz zwiększenie mobilności zarówno wśród mieszkańców Warmii i Mazur, jak również turystów odwiedzających region.
Na lotnisku obsłużono 5371 operacji lotniczych i odprawiono 142 587pasażerów, co stanowi wyraźny wzrost w zestawieniu z ubiegłorocznymi wynikami: +101,46% w ilości operacji i +25,93% w liczbie pasażerów. Oferta połączeń pasażerski obejmowała 4 kierunki całoroczne: Kraków (LOT), Dortmund i Londyn Luton (WizzAir), Londyn Stansted (Ryanair), 2 kierunki sezonowe: Wrocław i Kraków (Ryanair) oraz połączenie czarterowe do tureckiej Antalyi, uruchomione przez nowego partnera Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, największego polskiego touroperatora – Itakę.
Poza ruchem pasażerskim, lotnisko sukcesywnie obsługiwało operacje lotnicze General Aviation, tj. loty prywatne, szkoleniowe, biznesowe, medyczne oraz wojskowe, a także cargo.
Cargo i usługi okołolotniskowe
W 2023 roku Lotnisko Olsztyn-Mazury zanotowało dynamiczny rozwój sektora cargo w oparciu o projekt Special Trade Zone, będący częścią Olsztyn-Mazury Food Cluster – autorskiej inicjatywy zarządu portu w Szymanach. Oba projekty powstały z myślą o wykorzystaniu potencjału warmińsko-mazurskiej branży rolno-spożywczej, w tym produktów ekologicznych oraz bio i wspieraniu lokalnych przedsiębiorców w dystrybucji ich produktów drogą lotniczą, otwierając przed nimi międzynarodowe rynki. Rozwiązanie to spotkało się z uznaniem globalnego konglomeratu spożywczo-handlowego prowadzącego sieć hipermarketów w rejonie Zatoki Perskiej i Azji – Lulu Group International, z którym we wrześniu ubiegłego roku lotnisko podpisało memorandum o partnerstwie. Przedsiębiorcy, których produkty wysyłano z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w ramach tej współpracy m.in. do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, to znane polskie firmy takie jak Indykpol, Piątnica czy Mlekpol. Najczęściej odprawianymi towarami były artykuły spożywcze, w tym: borówka amerykańska, koncentrat spożywczy, wyroby mięsne, nabiał oraz kawior.
Łączny wolumen towarów odprawionych i wysłanych z lotniska w Szymanach w ostatnim roku przekroczył 309 ton. Dzięki współpracy z Lulu Group, warmińsko-mazurskie lotnisko pełni rolę centrum konsolidacyjno-logistycznego w tej części Europy. Podobne obiekty istnieją już w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech.
Równolegle z obsługą operacji cargo, w 2023 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury świadczył kompleksowe usługi okołolotniskowe m.in. wynajem powierzchni hangarowej i biurowej, prowadzenie szkoleń czy długoterminowy postój statków powietrznych.
Działalność Inwestycyjna
Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzająca Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury, w 2023 roku była beneficjentem trzech projektów dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko- Mazurskiego na lata 2014-2020:
• „Dostosowanie infrastruktury Lotniska Olsztyn-Mazury do II kategorii systemu ILS”;
• „Energy Biznes – farma fotowoltaiczna i pompy ciepła”;
• „CAWOK – bezpieczeństwo w strefie RESA. Zakup specjalistycznego pojazdu ratowniczo-gaśniczego z wyposażeniem medycznym”.
Realizacja kluczowych inwestycji i dalszy rozwój portu stały się możliwe dzięki zdecydowanemu wsparciu Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego – działania te umacniają fundamentalną rolę lotniska jako istotnego elementu infrastruktury komunikacyjnej regionu i wspierają rozwój sektora lotniczego, co w konsekwencji przyczynia się do wzrostu potencjału gospodarczego i komunikacyjnego całego województwa. Łączna wartość inwestycji zrealizowanych w 2023 roku to prawie 41 mln złotych netto, z czego wysokość dofinansowania ze środków unijnych wyniosła prawie 23 mln złotych.
Głównym celem przeprowadzonych inwestycji było podniesienie potencjału operacyjnego Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Wyższa kategoria systemu radiowo-nawigacyjnego ILS, którą posiada jedynie 9 lotnisk w Polsce, umożliwia bezpieczne lądowanie i start samolotów w warunkach ograniczonej widzialności – wcześniejsze minimalne wymogi widzialności (RVR) i wysokości decyzji (DH) wynoszące odpowiednio 550 metrów i 200 stóp, zostały obniżone do 300 metrów i 100 stóp, a w przypadku operacji startu, minimalna wartość RVR zmniejszyła się z 550 metrów do 150 metrów. Budowa farmy fotowoltaicznej wraz z carportami parkingowymi o łącznej mocy 950 kW oraz instalacja pięciu pomp ciepła o mocy 1500 kW, to jedna z największych inwestycji tego typu na polskich lotniskach, która wpisuje się w strategię „zielonego lotniska” opartą na wdrażaniu ekologicznych rozwiązań, ograniczeniu śladu węglowego oraz redukcji kosztów energii.
Zakup specjalistycznego wozu Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej pozwoli na zapewnienie 8 kategorii przeciwpożarowej, umożliwiającej obsługę większych statków powietrznych i zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych.
Plany na 2024 rok
W 2024 roku władze Warmia i Mazury Sp. z o.o. planują kontynuację działań związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi, rozbudową siatki połączeń pasażerskich, w tym wakacyjnych czarterów oraz dalszym rozwojem sektora usług cargo.
Ważnym aspektem rozwoju nie tylko lotniska, ale przede wszystkim regionu, są tereny inwestycyjne zlokalizowane w strefie okołolotniskowej w Szymanach. W 2024 roku ma zostać wybudowane centrum produkcyjno-logistyczne pierwszego inwestora – małopolskiej firmy Consultronix, specjalizującej się w produkcji aparatury medycznej. Szacowany koszt tego przedsięwzięcia to 16 milionów złotych. Nowa inwestycja pozwoli na stworzenie początkowo około 30, a docelowo nawet 100 miejsc pracy.
– W roku 2023 utrzymaliśmy stabilne tempo wzrostu, pomimo wyzwań związanych z rosnącą inflacją i kryzysem energetycznym. Nasze prognozy ruchu sprawdziły się, a nawet przekroczyły zakładane 140 tyś. pasażerów. Udało się nam sfinalizować kluczowe dla naszego portu i regionu inwestycje, które umocniły pozycję Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury na mapie polskich lotnisk – te sukcesy przekładają się również na korzyści dla całego województwa: zwiększamy dostępność komunikacyjną Warmii i Mazur, stymulujmy ruch turystyczny, wspieramy lokalnych producentów i dostawców usług i przede wszystkim wpływamy na wzrost potencjału gospodarczego i inwestycyjnego naszego regionu. W 2024 roku w dalszym ciągu skupieni będziemy na rozbudowie siatki połączeń i zwiększaniu liczby pasażerów korzystających z naszego lotniska. Równolegle realizujemy projekty związane z cargo i sektorem GA, w tym budowę hangarów MRO do serwisowania statków powietrznych, co w dłuższej perspektywie stworzy nowe miejsca pracy w regionie – mówi Wiktor Wójcik, Prezes Zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzającej Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach.