Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzająca Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach, jest beneficjentem projektu pt. Dostosowanie infrastruktury lotniska Olsztyn-Mazury do II kategorii systemu ILS. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 (działanie 7.4. Infrastruktura lotniskowa).
Wartość projektu: 20 131 428,83 zł
Dofinansowanie z UE: 10 578 217,63 zł
Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych w strefie airside lotniska, a także zwiększenie dostępności komunikacyjnej portu, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Prace modernizacyjne obejmą m.in. rozbudowę stacji transformatorowej, przebudowę i rozbudowę oświetlenia nawigacyjnego oraz certyfikację urządzeń.
Umowa o dofinansowanie projektu podpisana została w dniu 22 października 2020 r.
ILS (ang. instrument landing system) to radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności. System umożliwia precyzyjne prowadzenie samolotu od granicy zasięgu do – w zależności od kategorii systemu – pewnego punktu na ścieżce schodzenia lub do punktu przyziemienia na pasie startowym.
Dnia 16 czerwca 2023 roku, Spółka zarządzająca Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury uzyskała w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego certyfikat ILS CAT II, uprawniający do wykonywania operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności (ang. Low Visibility Operations).
Dotychczas, infrastruktura i procedury lotniska umożliwiały wykonywanie operacji precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów w kategorii I (CAT I), tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR – Runway Visual Range) nie mniejszej niż 550 metrów, a także przy wysokości decyzji (DH – Decision Height) nie mniejszej niż 200 stóp (około 60 metrów). Wysokość decyzji jest związana bezpośrednio z wysokością podstawy, a także stopniem pokrycia nieba przez chmury. Do tej pory operacje startu mogły odbywać się przy wartości RVR nie niższej niż 550 metrów. Rozbudowa oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej i dróg kołowania, podniesienie kategorii systemu ILS do CAT II, a także wdrożenie procedur ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), pozwoliły na zwiększenie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych przy niemalże dwukrotnie niższych minimach. Operacje precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów będą mogły odbywać się przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszym niż 300 metrów, a także przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 100 stóp (około 30 metrów).
W przypadku operacji startu, minimalną wartością RVR umożliwiającą bezpieczny start będzie 150 metrów. Możliwość bezpiecznego wykonywania operacji w trudniejszych warunkach meteorologicznych znacznie ograniczy sytuacje, kiedy pasażer nie będzie mógł wykonać zaplanowanego lotu, znacznie rzadziej będzie pojawiała się konieczność przekierowywania samolotu na inne lotniska.